Головна » Файли » Мої файли |
22.09.2013, 17:57 | |
Тема: Внутрішні процеси, що
зумовлюють зміни земної кори. Рухи
земної кори. Землетруси. Сейсмічні
пояси Землі. Мета: Сформувати уявлення учнів про внутрішні
сили Землі. Вивчити поняття: "землетруси”, "сейсмологія”, "сейсмограф”, "епіцент”, "осередок землетрусу”, "сейсмічна хвиля”. Вивчити причини
виникнення та наслідки діяльності землетрусів. Формувати науковий світогляд
дитини про будову Землі, розвивати вміння працювати з атласом, підручником,
зошитом. Удосконалювати вміння працювати з контурними картами, визначати
географічні координати. Обладнання: фізична карта півкуль, атласи,
дидактичні картки, таблиці "будова вулкану”, "будова сейсмографа”, малюнок
«Внутрішні сили Землі», контурні карти, електроннапрезентація «Землетруси». Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. План
уроку
1.
Актуалізація опорних знань 2.
Мотивація навчальної діяльності 3.
Вивчення нового матеріалу 4.
Підсумок уроку 5.
Домашнє завдання Хід
уроку
1.
Актуалізація
опорних знань. Метод «Мікрофон». ·
Пригадайте
що таке літосфера? З чого складається літосфера? ·
Часто можна почути вислів "твердь земна”, цей вислів
породив уяву, що земна поверхня нерухома, чи дійсно це так? ·
Що змушує літосферні плити рухатися? 2.
Мотивація
навчальної діяльності. Учитель: "Чудовий наш дім – блакитна планета
Земля. Якщо подивитись на неї з космосу, вона видається перлиною, що світиться
в чорному просторі Всесвіту. При пильнішому розгляді помітна інша картина.
Високі гори, забілені снігами, смарагдова зелень великих рівнин, блакитні нитки
річок, глибокі ущелини, червоні піски пустель, неозора синява Світового океану
– все це утворює портрет нашого дому – планети Земля. Він створюється могутніми
силами, як внутрішніми так і зовнішніми, яких ми не помічаємо, але вони
знаходяться у постійному русі, змінюючи протягом мільйонів років обличчя нашої
планети. Досить точно про це сказав С. Щипачов у своєму вірші: «Хребтами горбились породи, Ламався понцир кам’яний, Мільйони літ сама
природа Ліпила вигляд свій
земний». У природі немає нічого
нерухомого. Бувають випадки, що внутрішні сили Землі проявляють себе досить
активно у вигляді раптових, катастрофічних руйнувань, що призводить до
утворення на поверхні Землі глибоких тріщин, конусів застиглої магми, підняття
земної кори. Тож давайте з’ясуємо, що собою являють внутрішні сили, чому виникають, де
вони проявляють себе. 3.
Вивчення нового матеріалу Учитель: На минулому уроці учні отримали випереджаюче домашнє завдання
по групам: 1 група – доповідь про спогади
очевидця землетрусу; 2 група – доповідь про внутрішню будову
землетрусу та причини зародження
землетрусів; 3 група – доповідь про поведінку живих
організмів перед наближенням землетрусу;
Отже зараз мова йде про розривні рухи літосфери, давайте познайомимося з
їхнім проявом, заслухавши спогади очевидця. Повідомлення 1 групи. "1 листопада 1775 року в столиці Португалії – Ліссабоні,
святкували велике католицьке свято – День всіх святих. Приблизно о 9 годині все населення міста
направлялось до площі. Раптом земля під ногами задрижала і почала колихатися.
Маківки храмів хитались, немов колоски на вітру. Через декілька секунд пройшов потужний
поштовх. Земля немов встала на диби. Храми і будинки руйнувались з такою
швидкістю, немов би зроблені з піска. Всіх охопив жах, люди не встигали тікати від падаючих на голови
стін будинків. Після останнього
підземного поштовху від міста залишилися руїни, які накрила сіра хмара пилу”. Учитель: Діти про яку внутрішню силу Землі
розповідає очевидець? (Землетрус) Робота з новим терміном: знайдіть визначення що таке землетрус у тексті параграфу, запишіть його у зошит. Землетрус – це підземні поштовхи, що супроводжуються
коливаннями земної кори. Учитель: Які причини виникнення землетрусів? Повідомлення учнів 2 групи. Причинами землетрусів є раптові розриви та зміщення пластів у
глибинах земної кори та верхніх шарів мантії, що передаються на великі
відстані, викликаючи струси земної кори. При цьому у товщі земної кори виникає високий
тиск, і там, де він перевищує міцність гірських порід, у земній корі виникають
тріщини, при цьому вивільняється енергія, що дорівнює вибуху кількох десятків
ядерних бомб. Енергія вибуху внаслідок зміщень пластів поширюється сейсмічними
хвилями ("сейсмос” з грецького – землетрус) від місця зародження – осередка землетрусу до поверхні Землі
як хвиля від кинутого у воду каменя, по колу. Найсильніший прояв
землетрусу на поверхні Землі фіксується
у епіцентрі – місце на поверхні
Землі над осередком землетрусу, що зазнає найбільших руйнувань. Учитель: Осередки
землетрусів знаходяться на глибині від 5 – 10 до 500 – Робота з мал. «Основні райони землетрусів і вулканів» та картою атласу. Основні райони поширення землетрусів (сейсмічні поси Землі) 1. Тихоокеанське вогняне кільце; 2. Середземноморський пояс (до якого
належать г.
Карпати і Кримські гори України – можливі землетруси 7 – 9 б.), 3. Атлантичний пояс. Практична лабораторія. Пр №7 (продовження). Тема: «Позначення та підписування на контурній
карті сейсмічних поясів Землі». Завдання: знайдіть
попередньо названі сейсмічні пояси на карті літосферних плит атласу та позначте
їх на контурну карту. Учитель: Зараз
практично кожен учень школи може пояснити причини виникнення землетрусів. А чи
могли люди в далекому минулому пояснити причини цього грізного явища? В далекому минулому люди не могли
дати правильної відповіді на дані питання, а тому вигадували небилиці. Так,
стародавні греки вважали винуватцем землетрусів бога Нептуна, вони зображали
його велетнем зі списом, яким приводив у рух Землю. Другі народи вірили, що
наша Земля стоїть на китах або черепахах, і від того, що ці тварини іноді
рухаються, виникають землетруси. Учитель: Підземна
стихія ще не підвладна людині. Передбачити її дуже важко, адже прояви зародження землетрусу зовні відсутні. Спроби
пов’язати це з порами
року, періодом доби, фазами Місяця, плямами на Сонці не дали результатів. Але
на сьогоднішній день за "поведінкою земної кори” спостерігають у різних країнах
світу на спеціальних станціях – сейсмічних, що знаходяться глибоко в землі, у
шахтах, люди відповідної професії – сейсмологи. Які за приладом сейсмографом визначають найменші
коливання земної кори. Робота з мал. «Принцип роботи сейсмографа», знайомство зі шкалою
вимірювання сили землетрусу. Учитель: Найпростіший
сейсмограф – це маятник з масивним тягарцем на кінці. Сейсмограф може бути –
горизонтальним або ж вертикальним. Під час коливань, спричинених землетрусом,
маятник залишається у відносному спокої, а коливання реєструються за зрушенням
стрілки відносно шкали пристрою. Даний прилад записує хвилі, що надходять від
епіцентру землетрусу на паперовій стрічці, що розмотується з барабану. Такі записи називаються сейсмограммами. Учитель: Спостерігаючи у природі за поведінкою
тварин, було помічено, що за декілька годин
вони відчувають наближення землетрусу. Повідомлення учнів 3 групи. Дійсно, тварини починають непокоїтись: корови ревуть, коні
перестають їсти, хропуть, безпричинно шарахаються; птахи неспокійно кружляють у
повітрі задого до прояву землетрусу.
У конюшнях Ашхабадського кінного заводу був
випадок, коли за 2 години до 9 – ти бального поштовху, коні почали бити ногами,
голосно іржати, а потім відірвалися з поводів. Коней спіймали біля воріт і
повернули на місто. За 15 хвилин до катастрофічного поштовху, коні вибили
ворота і розбіглися. Ашхабадський офіцер у ту страшну ніч був
розбуджений вівчаркою, яка за декілька хвилин до поштовху відкрила двері у
кімнату і стягнула ковдру зі свого хазяїна. Коли ж хазяїн не відреагував, пес заліз на ліжко, а
потім потягнув свого хазяїна до дверей. Через декілька секунд, уже стоячи у
дворі, офіцер зі своєю вівчаркою спостерігали страшну картину руйнування
їхнього будинку. У багатьох оселях Японії,
де землетруси звичне явище, розводять акваріумних рибок, які за декілька годин
до початку землетрусу починають метушитися по акваріуму. 4. Підсумок уроку. Гра «хто більше?» учні повинні скласти як можна
більше запитань з вивченої теми, а перемагає той учень, у кого
більше складених запитань, і той хто дасть більше правильних відповідей. Наприклад:
·
Що таке землетрус?
Як виникають землетруси? ·
Опишіть внутрішню будову землетрусу. ·
Як називається наука про землетруси? ·
Як називається прилад для вивчення і передбачення
землетрусу? ·
Назвіть сейсмічні пояси Землі та покажіть на карті. 5. Домашнє завдання. Виконати малюнок
«Внутрішня будова землетрусу», зробити підписи до малюнку, вивчити терміни до
параграфу; Група А - * підготувати
повідомлення на вибір про будову, види
та принцип дії вулкану, що вивергають
вулкани, світові рекорди серед вулканів; принцип роботи гейзеру та гарячих джерел. Група Б - *дати відповідь на питання чи можливі
землетруси на Україні? | |
Переглядів: 2054 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |